آزما صنعت قائم، تکیه‌گاهی برای کیفیت محصولات متفاوت است که در ۱۶سال گذشته توانسته دامنه کاری خود را بیش از ۱۷۰۰درصد افزایش دهد

آزما صنعت قائم، آزمایشگاهی سرشار از علم

آزما صنعت قائم، کسب و کاری از جنس علم، تکنولوژی و مهارت است که تبدیل علم به ثروت را به منصه ظهور رسانده است. این شرکت ابتدای کار پنج فرآورده را توسط پنج نیروی خود خدمات‌دهی می‌کرد، اما طی سال‌های گذشته توانسته است تعداد نیرو کار خود را به ۱۵نفر رسانده و به بیش از ۹۰ فرآورده خدمات‌دهی‌کند. آزما صنعت قائم هر چند با پستی و بلندی‌های زیادی روبه‌رو شده است اما به‌خوبی توانسته موانع و چالش‌ها را مدیریت کند و امروز در جایگاه یکی از بهترین آزمایشگاه‌های مکانیک و متالوژی در ایران قرار بگیرد.

کسب و کاری خاص
خدمات دو آزمایشگاه به لحاظ کمیت می‌تواند با هم برابری کند، اما چیزی که این آزمایشگاه‌ها را از هم متمایز می‌کند، کیفیت آنهاست. بنابراین سوالی که ابتدای مواجهه با آزما صنعت قائم ایجاد می‌شود این است که وجه تمایز این کسب و کار با دیگر آزمایشگاه‌های سطح کشور چیست؟ امیرحسین رفیعی، مدیرعامل آزما صنعت قائم در این باره گفت:«دلایل متعددی باعث ایجاد تمایز بین آزمایشگاه ما و دیگر آزمایشگاه‌ها می‌شود. ابتدا، مهارت ما در انجام آزمایش و ارائه خدمات آزمایش‌های مکانیکی و متالوژیکی است. شرکت ما با استفاده از نیروی جوان و علمی در کنار نیروهای پیشکسوت و با تجربه توانسته سطح مهارت آزمایشگاه خود را افزایش دهد. بنابراین نتایج آزمایش دقت بیشتری داشته است. یکی دیگر از عواملی که ما را پیشرو کرده، خلاقیت است. ما بعد از مواجهه با لایه‌های ضخیمی از تحریم و عدم امکان ورود دستگاه‌های متفاوت به کشور، تصمیم به ساخت آنها گرفتیم. با قرار دادن سرمایه و قسمتی از وقت خود روی تولید دستگاه‌های آزمایشگاهی توانستیم خدماتی ارائه کنیم که کمتر آزمایشگاهی در اختیار دارد. درنهایت می‌توانم به ارائه خدمات خاص توسط آزما صنعت قائم اشاره کنم.»
گسترش به شرط حمایت
افزایش دایره خدمات شرکت آزما صنعت قائم، از پویایی و رشد این کسب و کار نشان دارد. اما مساله اصلی این است که گسترش یک کسب و کار، صرفا محدود به افزایش میزان خدمات نیست. امیرحسین رفیعی، در ارتباط با برنامه‌های آتی این کسب و کار برای گسترش خود به جام‌جم گفت: «با توجه به شرایط زمانی که در آن قرار گرفته‌ایم گسترش یک کسب و کار چه از لحاظ فیزیکی، چه از لحاظ دامنه کاری، اندکی سخت است. مسائل متعددی باعث کاهش حاشیه سود ما می‌شود. از طرفی، ما بخشی از سرمایه در گردش خود را باید صرف کالیبراسیون، نوسازی و تعمیر دستگاه‌های خود کنیم. هر چند در این سال‌ها تمام تلاش خود را برای گسترده‌تر کردن کسب و کار خود کرده‌ایم. اما در حال حاضر برای گسترش بیشتر کسب و کار خود به حمایت نیاز داریم. با دریافت حمایت‌های مادی و معنوی می‌توانیم نسبت به گسترش فضای شرکت، دامنه خدمات و مقدار خدمات اقدام کنیم. در نهایت با گسترش می‌توانیم محدوده بیشتری از بازار ایران و کشورهای همسایه را از آن خود کنیم.»
مشکلات صنایع، مشکلات ما
عموم کسب و کارهای خدماتی به شکل‌های متفاوت به کسب و کارهای دیگر گره خورده‌اند، بنابراین رشد خود را منوط به رشد حیطه‌های دیگر می‌بینند. رفیعی در این ارتباط گفت:« شرکت ما مانند غالب شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری که خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌کنند، به‌وضوح با صنایع گره خورده است. ما رشد و توسعه خود را جدا از رشد و گسترش صنایع نمی‌بینیم. ارائه تسهیلات و خدمات به این کسب و کارها به صورت غیرمستقیم باعث رونق کسب وکار ما نیز می‌شود. در صورتی که مشکلات صنایع رفع شود، ما و صنایع کنار همدیگر قد می‌کشیم و می‌توانیم سهم بیشتری از کشور و حتی منطقه را به خود اختصاص دهیم.»
تعرفه‌های غیراصولی، معضلی برای خدمات
یکی از دغدغه‌های مشترک بین ارائه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات، تعرفه‌های اعلام شده برای خدمت موردنظر است. در صورتی که خدمات بیش از حد ارزان ارائه شود، حاشیه سود ارائه‌کنندگان پایین آمده و باعث ایجاد مشکلات متعددی برای آنها می‌شود. یکی از اولین نتایج این تعرفه‌گذاری، عدم امکان رشد و توسعه خدمتگزار است. در صورتی که خدمات، بیش از حد گران شود، دریافت‌کنندگان خدمات، توانایی دریافت این خدمات را نداشته و در نتیجه، هم دریافت‌کننده و هم ارائه‌کننده، متضرر می‌شود. رفیعی در ارتباط با تعرفه‌گذاری خدمات آزمایشگاهی گفت:« یکی از دغدغه‌های اصلی همه آزمایشگاه‌داران، بحث تعرفه است. از نظر ما تعرفه خدمات آزمایشگاهی باید شناور باشد. زیرا بالغ بر ۸۰درصد از مواد اولیه مصرفی ما وارداتی است و عدم ثبات در قیمت‌های جهانی و بازار باعث می‌شود با گران شدن مواداولیه، حاشیه سود ما به‌شدت کاهش یابد و حتی در برخی موارد به صفر برسد. همچنین در مواردی بعضی از آزمایشگاه‌داران برای افزایش حاشیه سود و عدم ایجاد ضرر مالی مجبور می‌شوند از انجام بعضی از آزمایش‌ها چشم‌پوشی کنند و صرفا برای آن آزمایش سندسازی انجام دهند. این مورد باعث می‌شود صحت نتایج در معرض سوال قرار بگیرد. به طور کلی، فکر می‌کنم ارائه تعرفه‌ها به صورت سالانه و با قیمت‌های مطلق اشتباه بوده و برای جلوگیری از ضرر و زیان کسب و کارهای آزمایشگاهی باید برنامه‌هایی ارائه شود.» رفیعی تاکید کرد:« آزما صنعت قائم هیچ‌گاه حاضر نشده است برای افزایش دامنه سود خود، دقت آزمایش‌ها را کاهش و مورد سوال قرار دهد و برنامه ما برای همیشه همین است.»
بارش‌های علمی برای آتش
نوآوری و خلاقیت می‌تواند نشان از دانش‌بنیان بودن یک کسب و کار باشد. عوامل متعددی باعث شده دسترسی آزمایشگاه‌های داخل ایران به مواداولیه و دستگاه‌های مورد نظر کاهش پیدا کند. اما راهکار این آزمایشگاه‌ها برای رفع این مشکل چیست؟ رفیعی پاسخ داد:« ما نیز مانند تمام آزمایشگاه‌های دیگر، درگیر مسائلی مانند تحریم و قیمت بالای ابزارآلات بودیم. اما در سال‌های اخیر توانستیم در مواردی با تکیه بر دانش و خلاقیت، دایره فعالیت خود را بدون ورود مواد و ابزار از بیرون گسترش دهیم. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ما مربوط به انجام آزمایش‌های مربوط به سیستم اطفای آتش یا بارنده‌های آتش‌نشانی بود که توانستیم تمام تجهیزات مربوط به آزمایش این سیستم‌ها را خودمان بسازیم. این سیستم نیاز به آزمون‌های زیادی دارد که ما از پس همه آنها برآمدیم و درنهایت توانستیم گواهی‌های مربوط به ISO ۱۷۰۲۵ رادریافت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up